mandag 22. juni 2009

MacBook nede - grav fram iMac-en fra 2001

IMG_6290_1.JPG
iMac anno 2001
Foto: Are Karlsen

Dette er en iMac 2001-modell, en alt i ett-maskin som er solid som en motorsykkelhjelm og enkel å sette opp. Den kjører MacOS X 10.4 og oppgraderte seg selv til siste versjon av OS og all annen programvare så snart jeg koblet den til bredbåndet. Hastigheten på nettet var upåklagelig, den har 100Mbit ethernett innebygget. Den gjorde nytte som min reservemaskin i nesten 14 dager. Nå blir den stuet bort igjen til det igjen skulle bli behov for den.

Min MacBook Pro 17" tok kvelden nylig. Det var skjermkortet som ga opp. En erkjent svakhet som ble dekket av utvidet garanti.

Verkstedet antydet 14 dager. 14 dager uten Mac-en som jeg bruker i jobb og fritid? Det var en stressende opplevelse for å si det mildt.

På jobben fikk jeg låne en PC. Hjemme fant jeg fram en iMac fra 2001. Den hadde vært i bruk for et par år siden, og hadde MacOS 10.4 Tiger.

Jeg fikk koblet den til det hjemlige nettverket via ethernet inn i min Time Machine (kombinert backupenhet og trådløs ruter) som var trådløst koblet til en Airport (trådløs ruter), som igjen stod koblet via ethernet til et kabelmodem fra Canal Digital.

Det fungerte ikke med én gang, men ved hjelp av Airport-verktøyet fikk jeg konfigurert Airport-en til å distribuere IP-adresser. Så i løpet av et par minutter var jeg på nett. iMac-en fra 2001 har 100Mbits ethernet, så hastigheten mot nettet var det ingenting å si på.

Ved hjelp av den automatiske programvareoppgraderingen satte jeg i gang en massiv oppgradering, til siste versjon av MasOS X til 10.4.11, pluss en mengde andre oppdateringer, blant annet av nettleseren Safari.

Og faktisk, den gamle iMac-en taklet mine brukervaner overraskende bra. Jeg hadde fullt utbytte av alle mine nettsteder, inklusive krevende nettbank. Faktisk kunne jeg holde langt flere tabs i nettleseren åpen enn hva jeg kan med en moderne PC som kjører Windows XP.

Disse ressursene hadde jeg bruk for i denne prosessen:

Apple Support - en fryd å ha med å gjøre: 815 00 158
Humac Verksted - hyggelige folk som ga god service: 23 40 70 00
Nettstedet Low End Mac som inneholder all mulig informasjon om programvare til gamle Mac-er, helt tilbake til den opprinnelige Macintosh fra 1984.


Share/Save/Bookmark

Ingen kommentarer: