lørdag 31. oktober 2009

iMac-problemer: Disken nede

For å kunne starte opp en Mac (må være Intel-basert) fra en ekstern disk, må disken partisjoneres med GUID-valget (klikk på valg i partisjons-vinduet).

Min kone har en 2 år gammel iMac 24-tommer. I de siste ukene har den skrantet litt. Det begynte med at Time Machine-backupen ikke lenger fungerte. Og så begynte den å streve i enkelte situasjoner, badeballen kunne snurre lenge før Mac-en igjen kom tilbake.

Så fikk min kone en iPod Nano i bursdagsgave, og da eskalerte det. iMac-en kjente ikke igjen iPod-en, og klarte ikke å synkronisere den.

Jeg fant fram Disk verktøy-programmet, og prøvde å reparere disken. I stedet fikk jeg meldingen: "Disken lar seg ikke reparere. Ta backup og reformatér disken."

Da jeg skulle ta omstart etter dette, lot det seg ikke gjøre. Etter femten sekunder, gikk skjermen i svart. Gang etter gang. Den lot seg ikke starte.

På grunn av symptomene på vanskeligheter hadde jeg allerede en Western Digital My Book® Studio 2TB ekstern harddisk med FireWire 800 og det hele i bestilling hos Komplett. Men nå, en fredagskveld, måtte jeg ha en disk så snart som mulig.

First thing lørdag dro jeg ned på torvet i Sandefjord til Så Lett Data, og kjøpte en Western Digital Elements 1TB USB-disk, en liten kompakt sak.

Jeg sjekket på nettet hva som skulle til for å starte opp en Mac fra en ekstern disk:

- Forutsetning: Du må ha en Mac med Intel-prosessor.
- Når du formaterer den eksterne disken, må du velge Partisjonering, klikke på Valg og velge GUID som partisjonsvalg.
- Deretter er du i stand til å velge den eksterne disken som installasjonsdisk.

Når jeg så kunne starte opp min kones iMac fra en ekstern disk, var jeg i stand til å kopiere ut hele hennes Hjem-mappe samt et bildearkiv, tilsammen over 400 GB.


Share/Save/Bookmark

Ingen kommentarer: